Kololoď Chorvatsko 2023

05.10.2023 13:30

Upraveno: 12.10.2023 16:08

Letos jsme se opět vydali po roční pauze za cyklistikou do Chorvatska. Termín byl tak jako vždy poslední týden v září. Vybrali jsme si jižní ostrovy Brač, Hvar, Korčulu a Lastovo.   Po nočním přejezdu busem do Krila Jesenice nás přivítalo pošmourné počasí, které vydrželo celou sobotu. První část plavby nás zavedla na ostrov Brač do Pučišća, kde jsme trávili první noc. V neděli ráno s příslibem pěkného počasí jsme se vydali na nejvyšší vrchol ostrova Brač na Vidovu Goru, odkud je nádherný výhled na letovisko Bol, kam jsme měli namířeno a kde na nás čekala již naše loď. Cesta vedla povětšinou po silnicích a na závěr jsme si užili krásný sjezd k moři. Být na Bolu a nekoupat se by byl opravdu hřích a proto jsme v podvečer vyrazili na Zlatni rat na koupání.  Voda byla i přes pokročilý termín přijmně teplá. Další den nás čekalo přeplutí na ostrov Hvar do Jelsy odkud naše cesta vedla na druhou stranu ostrova do přístavu Sućuraj. Tady se cesty naší skupinky rozdělily, většina si vybrala cestu po silnici, ale tři jsme se vydali nejdříve přes Stari Grad na nejvyšší vrchol Hvaru Sveti Nikola. Stoupání bylo poměrně náročné s úseky s hlubokou šotolinou a kameny. Odměnou nám byl krásný výhled na okolní ostrovy. Následně nás čekal asi 60 km dlouhý přejezd do Sućuraje. Přibližně polovina byla po nezpevněných cestách po hřebenu Hvaru. To bylo pravé místo prověřit odpružení sedla Air seat. Při dlouhém sjezdu z vrcholu stačilo snížit sedlo a sjezd byl naprosto skvělý. Celou cestu volným terénem jsem si díky odpruženému sedlu báječně užíval. Následující ráno jsme se vydali na další z ostrovů, tentokrát na Lastovo. Jelikož se jednalo o delší plavbu, tak na ostrov jsme dorazili až odpoledne a proto jsme se rozhodli, že tento den kola vynecháme a budeme se koupat v zátoce Jurjeva Luka, kde naše loď kotvila. Moře mělo neskutečných 25 stupňů, což jsme v tomto období nečekali. Lastovo je krásný zalesněný a hlavně klidný ostrov, takže jsme si pobyt náramně užili. Ráno nás čekal okruh ostrovem, jelikož ostrov není moc velký okruh měřil asi 30 km. Přes Uble jsme se vydali na nejvyšší vrchol Hum, abychom pokořili 3 nejvyšší vrcholy na 3 ostrovech. Část cesty vedla po silnici, ale závěrečné stoupání na vrchol a následný sjezd byl dosti náročným terénem, což byl ale zase důvod k testu odpružení sedla Air seat. Po krátké prohlídce městečka Lastovo nás čekal přejezd do přístavu a plavba s obědem na lodi na Korčulu do přístavu Brna a odtud na kole do Vela Luky, kde jsme strávili noc. Po brzkém ranním odjezdu jsme se vydali lodí opět na ostrov Hvar, tentokrát do malého přístavu Sveta Nedjelja. Z tohoto kouzelného místa jsme začali stoupat po šotolinové cestě směrem na Milnu, před kterou jsme odbočili na Malo Grablje. Je to opuštěná vesnice s pozůstatky původních domů a se zachovalou konobou. Po 2 letech jsme se opět setkali s jejím milým provozovatelem a vychutnali si vychlazené Karlovačko. Zde se naše cesty opět rozdělili, část skupiny se vydala přes Velo Grablje do Stari Gradu a někteří si trasu prodloužili o návštěvu starobylého městečka Hvar. Všichni jsme se nakonec setkali ve Stari Gradu kde jsme strávili noc. Naše cesta po ostrovech se blížila ke konci a čekal nás opět Brač. Loď nás vysadila v přístavu Milna. Naše cesta pokračovala přes Supetar do Postiry. V tomto přístavu nás čekala poslední noc před odjezdem domů, ale také příjemné překvapení ve formě točeného Staropramenu. Takž poslední noc na lodi a ráno přejezd do Krila Jesenice a odtud busem zpět domů. Pobyt se nám opět vydařil, tak jako ty minulé, počasí nám až na první den také přálo, takže jsme si odvezli spousty cyklistických zážitků a také dobré zkušenosti s jizdou s odpružením sedla Air seat.